Gratis Verzenden vanaf 45 €

met de camper door andalucia deel 1

Het volgende reisverhaal is afkomstig uit een groter verhaal dat Willy & Andrea uit België van 2-09 tot en met 15-10-2005 hebben gemaakt. Het deel van Andalucia wordt hier met toestemming geplaatst.

Zaterdag, 17 september

Nadat we de zonsopgang hebben vereeuwigd, zijn we weer op weg.

Eerst volgen we de kustweg langs mooie, witte dorpjes zoals Villaricos.

kustwegen andalucia kustwegen andalucia

Hier is overal mogelijkheid voor campers om te staan. De straatjes zijn smal, sommige doodlopend. In Carboneros geraken we vast in een van dergelijke straatjes. Een auto staat te kort op de hoek zodat we de straat niet kunnen indraaien. Gelukkig komt de schuldige chauffeur na een tijdje opdagen, zodat we verder kunnen.
Na deze minder prettige ervaring hebben we er genoeg van. We nemen weer de hoofdweg. Met de N341 rijden we naar de A7-E15 en richting Almeria, door kaal berglandschap en resems plastieken serres.
En dan, bye, bye plastiek en bye, bye zee, costas en playas. De A92 loopt het binnenland in via Guadix naar Granada. Als we Guadix naderen, verandert het landschap en wordt vlak met in de verte de bergen van de Sierra Nevada. Eens door Guadix zitten we weer volop in de bergen. De zo bekende holwoningen hebben we gemist, niet gezien.

14.00u en 25 C: We zijn gesetteld in camping Reina Isabel, in La Zubia, Granada. Het is een kleine nette camping (2de cat.) met goede busverbinding naar de stad. Meer moet het voor ons niet zijn, we zijn toch de hele dag op stap.

reina isabel

Op onze wandeltocht in de omgeving vinden we eindelijk een cybercafé. Tot hiertoe was er op geen enkele camping internetaansluiting, hoewel sommigen er reclame mee maken in hun brochure.
Tijdens het weekend is het niet mogelijk om tickets voor het Alhambra te reserveren. Dus morgen met de eerste bus op pad en hopen in de voormiddag binnen te geraken. We kruipen extra vroeg in onze nest, morgen wordt vast een drukke dag.

dag 16 - 294 km afgelegd - Overnachting: Camping Reina Isabel: La Zubia

Zondag, 18 september

Granada! Een van de topitems op ons reisprogramma en wie GRANADA zegt, zegt ALHAMBRA. Granada werd gedurende 700 jaar bezet door de Moren, tot 1492. De Moorse heersers maakten Granada tot de mooiste stad van Al Andalus en bouwden boven op de heuvel, steil boven de kloof van de Río Darro, het momenteel wereldberoemde Alhambra, de rode burcht.
Het was een verdedigingsvesting maar ook de verblijfplaats van de koning en zijn volk, een echte stad omgeven door een 4km lange muur.

Met de eerste bus trekken we naar Granada, naar de Plaza Nueva en van hieruit met een minibusje naar het Alhambra of De Tuin van het Hemelse Paradijs.

Om 09.00u staan we aan te schuiven in de rij en kunnen nog net een ticket bekomen voor deze voormiddag d.w.z. een bezoek van 09.00u tot 14.00u. Op ons ticket staat dat we in het Paleis van de Nasriden binnen mogen tussen 10.00u en 10.30u. Er is een quota gesteld door de Unesco, per uur worden slechts 400 personen binnengelaten. We beginnen met een bezoek aan het Alcazaba, het oudste gedeelte, waarvan alleen de buitenmuren zijn overgebleven .

9 8

Vanaf de torens heb je schitterend uitzicht over het Alhambra, de Sierra Nevada, de vlakte van Córdoba en de rest van Granada. En dan kom het Palacios Nazaries, de Casa Real, aan de beurt, een rijk paleis met verfijnde afwerking, fonteinen en waterpartijen.

14 12

Je wordt hier overweldigd door de vele indrukken, ongeëvenaarde rijdom en pracht: marmeren vloeren, marmeren zuilen, plafonds van ingelegd hout of albaststucwerk, muren met arabesken en verfijnd houtsnijwerk...

Alle ruimten komen op de één of andere manier uit op patio's met fonteinen, overal hoor je water stromen. De Patio de los Leones, het Leeuwenhof, heeft 124 zuilen met in het midden een fontein gedragen door 12 marmeren leeuwen.

16 18

De Patio de Arrayanes of Mirtenhof bestaat voor het grootste gedeelte uit een lang, breed met mirten omzoomd bassin, dat de gevels van het gebouw aan de binnenplaats weerspiegelt. Nadien bezoeken we het Paleis van Karel V: een renaissance gebouw met ronde binnenplaats, omgeven door een zuilenrij, dat in de 14de eeuw is bijgebouwd. Dit gebouw past niet echt bij de rest van het Alhambra. De nog resterende tijd slenteren we rond in het Generalife, het zomerverblijf en de tuinen van de sultans, met overal beekjes, bassins, waterspuwers, watervalletjes, fonteinen,bloemen en perken.

13 7

Om 14.00u is ons bezoek afgelopen.
Het Alhambra is adembenemend mooi!!! Je mag dit zeker niet missen wanneer je ooit in Andalusië bent!

Het is weer heet vandaag. We zoeken afkoeling en verpozing op een terrasje om de overdaad aan indrukken te verwerken. Nadien nemen we de bus naar het Albaicin, een Moorse wijk, met typische smalle straatjes en witgekalkte huizen, die aan de andere oever van de Rio Darro op een heuvel ligt. Op het pleintje aan de Mirador San Nicolas heerst een gezellige sfeer, straatmuzikanten zingen er spontaan onder gitaarbegeleiding. Je hebt hier een groots zicht op het Alhambra dat aan de andere kant van de rivier ligt. In de verte zie je grote delen van de vroegere muren rond de stad.

albaicin

Uiteindelijk keren we terug naar de camping. In het restaurant doen we ons tegoed aan een plaatselijke paella zodat we er weer tegenaan kunnen.
Om 20.30u worden we opgehaald door een minibusje voor een "Noche Flamenco en El Sacramento". Een arrangement van de camping in samenwerking met verschillende hotels. We krijgen een authentieke flamenco show te zien, de Spaanse flamenco die gepaard gaat met handgeklap (geen castagnetten) en die meestal doorgaat in familieverband.

sacramonte

De show gaat door in een van de vele grotten, in de zachte rots uitgegraven woningen, van Sacromonte waar de zigeunergemeenschap van Granada woont. De streek wordt beschouwd als de bakermat van de Spaanse flamenco. Als toemaatje brengt het busje ons na de voorstelling naar het Albaícin. Het uitgelezen zicht dat je van hier op het Alhambra hebt, maakte deze namiddag al een geweldige indruk, nu "by night" is het op zijn minst gezegd betoverend.

albaicin night

Om middernacht zijn we terug aan de camper en daarmee eindigt ook ons bezoek aan Granada.

dag 17 - Overnachting: Camping Reina Isabel - La Zubia