Gratis Verzenden vanaf 45 €

met de camper door Andalucia deel 7

Zaterdag, 1 oktober

Met de bus komen we in Sevilla: de stad van de tapas, fiestas, stierengevechten en de flamenco. Gewoontegetrouw gaan we eerst naar het toeristenbureau voor een mapje van de stad met de bezienswaardigheden en de openingsuren.

Allereerst bezoeken we de Kathedraal waar we een paar uur doorbrengen.

sevilla1

De kathedraal, de Santa Maria, is de grootste gotische kerk van de wereld, en de op twee na grootste van alle kerken van de wereld, na de St.Pieters te Rome en St.Pauls te Londen.

Ze is gebouwd in de 15e eeuw en was oorspronkelijk een moskee. Van de moskee bleven alleen de Patio de los Naranjos en de reusachtige minaret, La Giralda, over. Op de minaret werd een 4 m hoog engelenbeeld geplaatst dat meedraait met de wind. Naar dit beeld werd de toren genoemd, La Giralde = de draaiende.

De 97m hoge klokkentoren is het symbool van Sevilla.

sevilla2

De vijfbeukige kathedraal is 76m breed. Het 20m hoge laatgotische altaar in houtsnijwerk, belegd met bladgoud, is uniek. Het blijkt gemaakt te zijn door de Vlaming Pieter Danckaert. Ook het koor met de fraaie koorbanken in ebbenhout is opmerkelijk. En dan is er nog de Capilla Mayor, de koninklijke kapel en de graftombe van C.Colombus.

Tip voor senioren: vergeet je pasje niet. De toegang kost 7 euro, voor senioren 1,5 euro. 's Zondags is het voor iedereen gratis maar daardoor is het ook overdruk.

sevilla3

In de kathedraal hadden we geen last van de hoge temperatuur die ons bij het buitenkomen overvalt.

sevilla4

Voor we El Real Alcázar bezoeken, houden we middagpauze op een terrasje in de schaduw.

sevilla5

Het Real Alcázar, dit fascinerende paleis was oorspronkelijk een Arabische vesting. In de 14e eeuw namen de Christelijke monarchen Moorse ambachtslui in dienst om het paleis te bouwen. Met al zijn patio's, zalen en vertrekken met kunstig bewerkte bogen en ramen is het een voorbeeld van de Mudéjar architectuur in Spanje.

alcazar1

Ik val van de ene bewondering in de andere. Wat mij betreft moet dit paleis niet onderdoen voor het Alhambra, waar zoveel meer poeha rond gemaakt wordt. Tot sluitingsuur wandelen we rond in de schaduwrijke tuinen.

alcazar2

De rest van de namiddag slenteren we door de Barrio de Sta Cruz, de voormalige Jodenwijk, met zijn steegjes, witgekalkte huizen, patio's, smeedijzer, bloemen en terrasjes.

alcazar3

alcazar4

dag 30 - Overnachting: Camping Villsom: Dos Hermanos

Zondag, 2 oktober

Onze tweede dag in Sevilla.

Hier in de buurt is ook de 18e eeuwse arena. In Ronda bezochten we de arena en het museum; we hebben geen interesse om dit nog eens te doen.

Te voet trekken we naar het Casa de Pilatos, een hele wandeling en dat in deze hitte.

alcazar5

Onderweg zien we: het Palacio San Telmo en de Universiteit (vroeger theefabriek);

het Stadhuis met indrukwekkende, bewerkte gevel, die naar mijn mening dringend een opknapbeurt nodig heeft;

de Iglesia de Sta Catalina, een aantal kleinere kerken en monumenten, standbeelden, fonteinen, pleintjes en parkjes.

Het kwik is weer eens gestegen tot zowat 35 C.

sevilla dag 2-1

Het wordt een gewoonte afkoeling te zoeken in een van de lokale cerveceria's. Ze zijn minder druk dan de toeristische terrasjes, je vindt er heerlijke tapas en je wordt er buitengewoon vriendelijk bediend.

sevilla dag 2-2

We wandelen de hele oude stad rond, langs de Moorse stadswallen (Muros León), de Triomfboog van Macarena tot aan de rivier met de Puente de la Barqueta. Hier steken we de Guadalquivir over.

sevilla dag2-3

Aan de andere kant van de rivier liggen terreinen die gebruikt werden voor de Wereld Expo van 1992.

Je ziet hier de vervallen paviljoenen van toen, waar niemand raad mee weet. Er is ondertussen wel een pretpark geopend, de "Isla Magica", maar de rest ligt er vuil en verwaarloosd bij.

Aan deze oever ligt ook het klooster La Cartuja. De tijdelijke tentoonstelling hedendaagse kunst en de mooie tuin zijn blijkbaar een bezoekje waard. Als we de ingang gevonden hebben staan we voor een gesloten poort!

sevilla dag 2-4

Dan maar weer naar de andere oever. Het is nu toch echt heet geworden. Ondanks mijn hoedje en de waaier die ik kocht, houd ik het niet meer uit. Nog maar eens gevlucht in een cerveceria om af te koelen en wat te bekomen.

Nadien, zoveel mogelijk in de schaduw blijvend, wandelen we langs de rivier en door het Parque de Maria Luisa, met zijn prieeltjes en kiosken, naar tot de Plaza de España

plaza espana1

De Plaza de España is een imposant halfcirkelvormig plein met mooie torens op de hoeken, paviljoenen, fonteinen en bruggetjes, dat gebouwd werd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1928. Alle Spaanse provincies zijn er vertegenwoordigd door kleurige mozaïeken aan de voet van de zuilengalerijen.

plaza espana2

Het no8do symbool dat je overal in Sevilla tegenkomt is een erfenis van Alfonso X. Hiermee betuigde hij zijn grote achting voor de stad.

De 8 is eigenlijk een madeja (= streng). Je leest het als "no madeja do" of beter als "no me ha dejado" wat betekent "ze heeft me niet verlaten".

no8do

Dit was dan SEVILLA! Een bruisende, opwindende stad!

dag 31 - Overnachting: Camping Villsom: Dos Hermanos

Maandag, 3 oktober

Voorlopig hoeven we geen steden, gebouwen, monumenten, kerken... meer.

Vandaag wordt een rustdag!

dag 32 - Overnachting: Camping Villsom: Dos Hermanos